Vegetarisch: mainstream of niche?

Met een markt van 15 miljard dollar wereldwijd begint de vegetarische branche op stoom te komen. Begint, want aan vlees wordt wereldwijd nog steeds meer dan 1.000 miljard dollar per jaar verkocht. Marktonderzoekers voorspellen dat de vleesverkoop de komende jaren naar 1.200 miljard stijgt; voor vegetarisch verwachten ze een stijging naar 32 miljard. Het marktaandeel van vegetarisch stijgt volgens die recente prognose dus van 1,5% naar 2,6%. Is alle commotie rond vegetarisch en veganistisch dan wel terecht? Het antwoord volgens vakblad Voedingsindustrie is een volmondig ‘Ja!’.

De hogere volumes brengen nieuwe problemen met zich mee. Denk aan voldoende productie van sommige grondstoffen voor het maken van vegetarische producten. Er wordt scherper gekeken naar de ingrediënten die gebruikt worden in vegaproducten. Er wordt, naast ‘low processing’ en ‘clean label’-oplossingen, vooral gewerkt aan meer variëteit. Waar het grootste deel van de vegetarische producten nog bestaat uit soja, tarwe en erwt, ontwikkelde Meatless bijvoorbeeld texturaten op basis van veldbonen en quinoa.

Als voedselverwerker komen hier de nodige vraagstukken bij kijken voor wat betreft conditionering en het kunnen voldoen aan dat ‘clean label’, maar heeft dat alles ook effect op de productkwaliteit en de energiekosten? Specifiek op maat functionerende snelloopdeuren zijn van essentieel onderdeel in dit proces! Prodoor kan u hierin, met het tal van deuroplossingen, uitermate goed adviseren. Onze servicemonteurs zijn u graag van dienst en voorzien u van adviezen. Wij engineeren samen met u doorgangen met industriële deuren in de voedingsindustrie. Nodig ons uit voor uw bouwteam!

Gehele artikel lezen? Klik hier.

CONTACT OPNEMEN
2020-10-02T14:33:08+00:00